Valkuilen en tips voor huiswerkbegeleiding

In deze periode waarin nieuwe dingen gevraagd worden tijdens het thuis blijven, geef ik je graag tips hoe je werk kan combineren met je ouderrol. Sleutelwoorden zijn geen thuisleerkacht, structuur, motivatie, keuzevrijheid, ontspanning en lijstjes wanneer je zelf aan de slag bent.

Kan ik werken en huiswerkbegeleiding doen?

Ja. Als je het oude idee van 8u werken en tot 4u huiswerkbegeleiding tegelijkertijd doen loslaat.

‘Perfectie’ zeg je? Wel, hoe realistisch is het om twee jobs tegelijkertijd perfect te doen?

8u aan één stuk of 2 x 4u werken op kantoor lukt ook niet. Het gaat ook helemaal niet om 8u werken, toch?

Het gaat om dingen opstarten, bewerken, opvolgen en afwerken met ondertussen overleggen met anderen of feedback geven.

Je bent ook niet 8u geconcentreerd bezig, er is altijd wel een telefoontje dat binnenkomt of een vergadering of iemand die jarig is of je hebt een leuk gesprekje aan het koffieapparaat.

Dus 8u aan een stuk werken, nope, ook niet in andere omstandigheden lukt het.

8u onafgebroken werken, dat lukt niemand

Welnu, nu dat je aan jezelf hebt toegegeven dat 8u aan een stuk voor je computer zitten er ook anders er niet in zit, vraag het dus een andere aanpak.
Het is zoals je misschien al ondervonden hebt, geen strikt gescheiden gebeuren waarbij jij naar kantoor gaat en je kind naar school.

Een andere situatie vraagt een andere aanpak

1. Je Inner Criticus

Werk en privé lopen nu door elkaar. Precies daarin ontstaat de verwarring. Onze hersenen zijn gewoon om op autopilot te gaan. Werkhersenen aan – ouderhersenen uit.

Eens dat je die verwarring herkent, duikt er soms wel eens angst op. Dat is dan voortvloeiend uit een overtuiging en of een oude regel ‘ik moet…’. In dit geval wellicht ‘ik moet productief zijn’ en ‘ik moet mijn kinderen begeleiden’.

Ga eens na hoe vaak je bezig bent met je af te vragen of je goed bezig bent? Het zou wel eens kunnen dat die vraag je hoofd meer vult dan dat je lief is. In een eerdere blog gaf ik hierover al tips. Misschien heb je het gevoel dat je concentratie minder is en dat je productiviteit veel lager ligt. Dus hoe vaak heb je jezelf die vraag vandaag al gesteld?

Het is enerzijds goed dat je de vraag stelt, omdat het je Inner Criticus is die je scherp houdt. Als die vraag of je ‘Inner Criticus’ het échter overneemt dan is het tijd om terug de controle over te nemen.

2. De andere aanpak

Tips voor focus bij jezelf

Een andere aanpak dus. Eentje waarin je geaccepteerd hebt dat werk en privé door mekaar lopen.

Ben je daar klaar voor? Een paar tips om je gefocust te houden:
👉 Door werk en huiswerk in brokjes op te splitsen kan je gestructureerd werken. Het helpt ook om je gefocust te houden want, je werkt aan één ding tegelijkertijd. Een brokje huiswerk begeleiden, afgewisseld met een brokje mailtje schrijven naar je collega e.d.

👉 Werkt je partner ook thuis? Spreek af wie het ochtendblok voor zich neemt en wie de middagpauze en het namiddagblok voor zich neemt.

👉 Startuur Als je partner het ochtendblok voor zich neemt, kan je ipv om 8u30 beginnen te werken ook vroeger beginnen. Je hebt immers geen verplaatsing meer naar kantoor. Hopla! Dat is meteen reistijd efficiënter ingewisseld.
Het is ondertussen ook al sneller licht en dat helpt om de dag vroeger te beginnen. Geniet van de stilte en de tsjirpende vogeltjes.

👉Soms kan je van 1 u flink doorwerken de vruchten plukken voor de rest van de dag. Om maar niet te spreken van de emotionele booster dat je er al lekker bent ingevlogen. *Bam!* Zulke opbouw helpt je ook om gelijk een ‘feel-good’ basis te leggen voor de rest van de dag.

👉Maak een planning. Schrijf op wat je vandaag wil gedaan hebben: concreet, niet ‘ik wil een visieplan uitschrijven’, wel ‘ik wil nadenken over de waarom van mijn visieplan’.
Leg de lat niet te hoog voor jezelf. In brokjes werken vraagt discipline, focus en concentratie, met de kinderen thuis komt er ook nog eens flexibiliteit bij en dus bijsturen.

Je krijgt misschien het gevoel dat er niks gedaan gekregen wordt, maar dat is maar een gevoel, het klopt dat je niet eindeloos kan doorgaan met dingen. Je ben sneller geremd, onderbroken en toch zit daar een voordeel in, omdat je ook niet eindeloos efficiënt kan doorgaan. In die 8u op kantoor ben je immers ook niet 8u ononderbroken efficiënt. Het is dus ok om efficiëntie en effectiviteit af te wisselen met huiswerkbegeleiding.

Ontspanning

👉✅ 💖Tijd voor jezelf maken – het is soms het laatste op je lijstje, maar toch is het belangrijk om er als baken voor je kinderen te kunnen blijven staan.

De beste ouder ben je wanneer je ook denkt aan jezelf en tijd maakt voor jezelf en ontspanning.

Een ontspannen ouder kan veel meer aan en is ook flexibeler. Neem dus een aantal brokjes me-time per dag.

Me-time hoeft geen uren te duren. 20 minuutjes in de zon zitten of gewoon je nagels lakken of een stukje muziek beluisteren of eindelijk in dat boek beginnen te lezen kunnen je ook al tot jezelf brengen.

Offline zorgt er ook nog eens voor dat je ook een onderscheid maakt met je werk (voor de computer zitten) en ontspanning.

Eindelijk in dat boek beginnen lezen.

Is het moeilijk?

✅ Hoelang blijf je stilstaan bij een crisismoment?
Hoe ga je er mee om? Schrijf het eens op en leg het in het midden van de kamer en ga steeds op een andere plaats zitten of staan. Wat merk je nu op?

Wat heb je er uit geleerd?

✅ Laat los en ontspan 💖
Het kan best zijn dat je gespannen bent omdat je bang bent dat je kind de leerstof niet goed begrijpt, waardoor je bang bent dat hij of zij gaat achterlopen.

Als jij gespannen bent, dan voelt je kind dat meteen ook en wordt hij of zij ook onzeker. Hierdoor kan hij of zij de leerstof moeilijker opnemen. Om naar niet te spreken over motivatie. ‘Ik kan dat niet.’ of ‘Het is stom.’

Adem in en uit.

✅Geloof in je kind, geloof in haar of zijn kunnen. Lopen ging ook niet vanaf dag 1 foutloos.

✅Voorzie elke dag zo een momentje, liefst twee of drie om even na te gaan bij jezelf hoe je er nu instaat.

Je kan deze ogenblikken inplannen wanneer je er behoefte aan hebt. Informeer je huisgenoten dat je gedurende x minuten niet gestoord wil worden.

3. Thuiswerkbegeleiding

Om aan thuiswerkbegeleiding te doen of preteaching of aanlooplessen te geven zijn er tal van tips.

1. Je bent niet de thuisleerkracht

Door thuisleerkracht te worden, dien je je ook helemaal in de leerstof in te werken en dat is niet helemaal zo eenvoudig.

Blijf je eigen rol als moeder of vader uitvoeren

✅ Door je eigen rol te blijven uitvoeren, namelijk die van moeder/vader – blijf je dichter bij jezelf. Het is een rol die je kent met alle valkuilen en sterktes.

Creëer ruimte – ga niet de hele tijd naast je kind zitten om te kijken of hij of zij alles juist invult. Geef je kind de ruimte om zelf met oplossingen te komen en wanneer hij of zij een vraag heeft kan je wel inspringen.
Wanneer je kind zelf met de oplossing komt, wordt zijn zelfvertrouwen groter en dat is écht onontbeerlijk voor zijn groei.

✅ Veelal zullen de kinderen naar je toe komen wanneer iets moeilijk is. Indien mogelijk, leg de leerstof uit, maak samen een oefening zodat je kind inzicht krijg hoe de leerstof concreet vertaalt. Laat hem of haar moeilijke oefeningen omcirkelen en geef het door aan de leerkracht wat er vlot en minder vlot ging.

✅ Leg hem of haar uit, dat het soms tijd neemt en dat hij of zij er best over kan slapen, want ondertussen verwerken de hersenen de leerstof.

✅Om het dan ’s eventueel ochtends opnieuw te bekijken. Lukt het? 👍 Lukt het niet? Geef het door aan de leerkracht. Hij of zij is er om het uit te leggen en doet dat met plezier. 🌈
Vertel je kind ook dat het niet aan hem of haar ligt en dat je de leerkracht inschakelt. Hou dan even een pauze om daarna met een ander vak te beginnen.

Creëer ruimte

Autonomie: Het best is om je kind zelf het invulblaadje of pagina’s in het werkboek te laten maken en dan samen de uitkomsten door te nemen. Geef je kind zeker ook complimentjes.

2. Zorg voor structuur

👉Een planning zorgt voor een bekende structuur. Begin de ochtend zoals je doet wanneer ze naar school gaan. Opstaan, aankleden, ontbijt… Dit maakt de dag een stuk herkenbaarder voor je kind. Overleg samen over de planning, dit helpt op je kind gemotiveerd te houden ipv een stapel taken te krijgen.

👉Een planning helpt om je kind ergens naar toe te werken. Na het harde werk, eventjes pauze bijvoorbeeld. ⚽️🛹

Door af te wisselen blijft de motivatie groot.

👉Plan dus zeker ook ontspanning of even helemaal niks in. Laat je kind zeker ook kiezen hoe hij of zij zich liefst ontspant.

Merk je nu dat je kind te moe is, dan is het tijd om te stoppen. Nieuwe leerstof komt er niet meer bij. Het is klaar voor vandaag.

Ga eventueel verder morgen, vandaar dat de planning met enige flexibiliteit best gezien kan worden.

👉Een planning helpt ook om ieder aan bod te laten komen voor de computer.

👉Een planning zorgt ook dat kinderen weten wanneer jij aan het werk bent en niet gestoord kan worden.

3. Keuzevrijheid

👉✅ Door je kind te laten kiezen waarmee ze beginnen of door ze te laten kiezen in welke volgorde ze werken, nemen ze de touwtjes in handen en voelen ze zich onafhankelijker.

Keuzevrijheid

👉✅ Door je kind te laten kiezen houden ze ook langer vol.

👉✅ Het is inderdaad belangrijk om te vertellen dat thuiszitten geen vakantie is. Het is school op een andere plek. Mogelijk hebben ze dit reeds begrepen en gaan ze wel mee hierin.

👉✅ Door een goede planning hebben ze ook zicht op wanneer er tijd is om buiten te spelen en kan dit hun motiveren om de taak af te ronden.

4. Motivatie

👉✅ Is er echt een aanhoudend motivatieprobleem dan kan je kijken en vragen waaraan het ligt.
– Wanneer begon je dit vak niet leuk te vinden?
– Wat gebeurde er voordat je het niet leuk vond?
– Denk aan wat je leuk vindt en hoe zou je dit kunnen gebruiken om die taak zo goed mogelijk af te maken?

5. Hulp vragen aan de leerkracht

Net zoals in een normaal schooljaar zit je wel eens met vragen. Misschien maak je je zorgen over hoe je kind functioneert of hoe hij of zij tegenover huiswerk staat?

Tijdens ouderavonden kan je deze zaken bespreken of je kan op hem of haar toestappen voor of na de schooluren. Dit is nu momenteel weggevallen. Het betekent echter niet dat de leerkracht onbereikbaar is. Net zoals voorheen kan je hem of haar mailen of bellen.

Maak gebruik van deze mogelijkheden als je ergens mee zit.

✅ Hou deze communicatielijnen in deze tijden zeker open – het is belangrijk om dingen te signaleren. Zeker nu dat de leerkracht je kind niet (op dagelijkse basis/online) ziet.

Verder is het helemaal ok om aan te geven dat je iets niet snapt.

✅Hulp vragen is een teken van sterkte. Je hebt namelijk een hoge positieve intentie. Je wil dat je kind de leerstof snapt.

✅Het is dan een heel goed signaal dat je de leerkracht contacteert. Hij of zij rekent nu op je feedback om te weten wanneer dingen moeizamer of vlotter gaan. Als ouder meld je moeilijkheden en haal je ook positieve dingen aan.

Hou de communicatielijnen open.

6. Mildheid

Mildheid

👉✅ Vraag af en toe eens aan je kind hoe het er mee is? Spreek hem of haar aan op ooghoogte en geef je onverdeelde aandacht aan hem of haar.

👉✅ Deze periode verloopt alles een beetje anders. Door flexibiliteit aan de dag te leggen toon je je kinderen hoe je met veranderende situaties omgaat.

👉✅Gaat het een dag minder, wees mild.

7. Lijstjes

✅ 📋Tenslotte wil ik je nog een tip meegeven: lijstje van zaken waar je kind zich kan mee bezighouden wanneer je niet beschikbaar bent.

Huishoudelijke taken helpen om kinderen ook om zelfstandigheid te kweken en zijn dus zeker aan te raden.

Voor tieners zijn ze zelfs een uitstekende manier om hun energie kwijt te kunnen.

Vraag de kinderen wat ze zouden willen doen:
– Bolletjes maken van sokken,
– De gang aanvegen,
– Kamer opruimen,
– De voerbak van de katten bijvullen
– Oud papier in de container gooien
– …

✅ 📋 Wat zijn de leuke lijstjes? Dat weten ze zelf maar al te goed 😉
– Voetballen,
– trampoline springen,
– videobellen met hun vrienden,
– brief schrijven aan oma en/of opa,
– computerspelletjes spelen,…

💖 De belangrijkste persoon voor je kinderen ben jij, zorg dus asjeblieft voor jezelf. Kom je er niet uit, neem dan even contact met me op. Een gesprek brengt je tot meer inzichten.

Wil je nog verder lezen?

Hoe kom je deze periode het beste door of wil je meer tips?
Lees dan verder over middelen om te stoppen met piekeren.
Ontdek hoe je je gevoelens zelf kan kanaliseren en zelfs inzichten krijgen.

Zit je nog met vragen?

Ik beantwoord met plezier je vragen. Je vindt mijn gegevens hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.